logo/
Lijst weergave
blokkenschema
article

Touch my heart by ... Senang

Touch my heart by ... Senang

Dit evenement is al geweest

Gerda Maas
Senang betekent letterlijk: gelukkig, tevreden, behaaglijk in het bahasa Indonesia. Gerda gebruikt het woord vaak, ze vindt het een mooi en krachtig woord. Voor deze expositie ging Gerda op Senang letten; het ontdekken en binnenste buiten keren… Hoe zag Senang er voor haar uit, welke kleur en vorm heeft het. Wanneer voelde ze zich Senang?? Op de laatste vraag kwamen de antwoorden snel.
"Ik voel mij Senang achter mijn werktafel, in gezelschap van dierbaren, in de natuur, op ontdekkingstocht in een nieuwe omgeving. Tijdens mijn verdere zoektocht ontpopte Senang zich als een glibberig, niet te pakken laat staan vast te houden kortstondige flits… Senang liet zich door mij nooit in een hokje duwen! Deze flitsen roepen eigenlijk altijd verschillende kleuren en vormen op. Waarbij ik eerst dacht aan blauwen, groenen en vloeiende vormen kon Senang zich voordoen als rode, wegschietende vonken na een vuurwerkknal. De vormentaal veranderde continue en Senang werd voor mij een vreemde, een complex gegeven. Al verder zoekend kwam ik op orang yang senang hidupnya, de mens die blij in het leven staat. Dat werd mijn leidraad en Senang werd weer MIJN Senang. Het ultieme geluksmoment in verschillende verschijningsvormen. Dat piepkleine moment waarin alles even op zijn plek valt om daarna weer te vervagen. Al gaandeweg zag ik Senang aankomen om er optimaal van te genieten en het heel even te koesteren. Daarna kwam het werk als vanzelf."

Niki Fröhling
Alles wat bestaat is onder invloed van elementaire krachten aan veranderingen onderhevig. Ik tracht de esthetische waarde van versleten voorwerpen te onderkennen en verder uit te beelden door de voorwerpen te conserveren en er een nieuwe betekenis aan toe te kennen. Hierbij zijn civilisatieresten, vondsten van strand en straat, het uitgangspunt voor het te bewerken thema: ALTLAST , WIEDERGUTMACHUNG, ALLES HEEFT ZIJN TIJD, BIOGRAFIEËN

Het is het fragment, dat volmaakt wil zijn. Het is het gedeelte dat over blijft, dat erom vraagt het geheel te herinneren. Het zijn de door het leven vorm gegeven resten van onze beschaving, die ik op het strand en op de straat tegenkom en die mij aanspreken. Het zijn onder de voet gelopen lotgevallen. Onder het voetlicht gebracht en in een vernieuwende context geplaatst, vragen zij opnieuw om aandacht. Wat vergeten is wordt herinnerd. Met soortgenoten naast elkaar gezien ontstaat een beeld van het gemeenschappelijke lot. Ieder apart bekeken vertelt een eigen geschiedenis. Ik zoek hun verhaal en vind mezelf. Het met begrip blijven kijken en luisteren naar elkaar en het leren aanvaarden van tekortkomingen geeft de ruimte om gezamenlijk verder te komen.

Cobi Leentjes
Cobi Leentjes hergebruikt materiaal voor haar objecten. Functioneel materiaal waaraan veelal wordt voorbij-geleefd wordt instinctief gekozen. Wat volgt is een langdurige en intensieve relatie waarbij het lijkt te gaan over de vraag wie de baas is en wie bepaalt. Het antwoord op de vraag is niet eenduidig. Maar is de balans of spanning tussen vervreemding en herkenning eenmaal gevonden, dan verdwijnt de relevantie van de vraag. Ik ben oprecht trots op m’n materiaal als het in een object uit de anonimiteit van een vorig onopvallend leven is getreden.

‘Utljochting’ is de dubbelzinnige titel van het werk voor deze tentoonstelling. In en met licht komt alles beter tot haar recht, maar licht is even essentieel als broos. In frêle objecten komt de subtiliteit van beleving van licht tot uitdrukking. Het licht brandt weliswaar niet meer, maar is niet gedoofd.

Itie Langelan
Een foto is altijd het uitgangspunt van het werk van Itie Langeland. Naast borduurwerk zijn bepaalde gedeeltes van de foto’s weggesneden zodat kantachtige structuren ontstaan.De opengewerkte werken worden los van de achtergrond ingelijst of opgehangen zodat een extra laag van schaduwen ontstaat.Inherent aan het met de hand borduren en snijden is een grote mate van arbeidsintensiviteit, herhaling, geduld en aandacht; een meditatieve bezigheid die uitnodigt tot een trage manier van kijken, dit in tegenstelling tot de vluchtigheid van de snelle beelden waar we dagelijks mee worden geconfronteerd in de media.

Openingstijden: Do t/m zat 12:30-17 uur.

Tickets & Info
Touch my heart by senang

ARTemisia in Kunstzaken

Eewal 98 8911 GV Leeuwarden